Mnoho majitelů automobilů neví, jak dlouho vyměnit olej v motoru svého automobilu, nebo pochybuje o údajích poskytovaných výrobcem o frekvenci výměny spotřebního materiálu. A z dobrého důvodu. Výměna každých 10-15 tisíc kilometrů často není úplně správná.
Je lepší se řídit počtem odpracovaných hodin a průměrnou rychlostí. Odpověď na otázku, jak často měnit olej v motoru, obsahuje mnoho komponent. Mezi ně patří doporučení automobilky, provozní podmínky automobilu (těžké / lehké, ve městě / na dálnici, často / zřídka používané), počet ujetých kilometrů před výměnou oleje a celkový počet ujetých kilometrů, technický stav automobilu a použitý olej.
Četnost výměny oleje v motoru ovlivňují také další faktory – počet provozních hodin, výkon a objem motoru, doba od poslední výměny oleje (i bez ohledu na provoz stroje). Dále vám řekneme podrobně o tom, jak často měnit olej v motoru, jak se to děje a další věci, které pro vás budou určitě užitečné.

Co ovlivňuje frekvenci výměny
Každá automobilka v příručce k automobilu uvádí podrobné informace o tom, kdy je třeba vyměnit olej v motoru. Faktem však je, že tyto informace nejsou vždy správné. Dokumentace zpravidla obsahuje hodnotu 10 … 15 tisíc kilometrů (v každém případě se počet může lišit). Ale ve skutečnosti několik kilometrů ovlivňuje počet najetých kilometrů mezi výměnami.
10 indikátorů ovlivňujících načasování výměny motorového oleje
Druh paliva (plyn, benzín, nafta) a jeho kvalita
Objem motoru
Značka dříve plněného oleje (syntetický, Semy-Synt, minerální olej)
Klasifikace a typ použitých olejů (API a systém s dlouhou životností)
Stav motorového oleje
Metoda výměny
Celkový počet ujetých kilometrů motoru
Technický stav vozu
Provozní podmínky a režimy
Spotřební kvalita
Pokyny výrobce nejsou v tomto seznamu zahrnuty, protože servisní interval je pro něj marketingový koncept.
Provozní režimy
Především má provoz automobilu vliv na načasování výměny oleje v motoru. Aniž bychom se zabývali podstatou různých přechodných procesů, stojí za zmínku dva hlavní režimy – na dálnici a ve městě. Faktem je, že když auto jede po dálnici, zaprvé se kilometrový výkon hromadí mnohem rychleji a zadruhé je motor normálně chlazen. Proto zatížení motoru a oleje v něm použitého není tak vysoké. Naopak, pokud je auto používáno ve městě, bude jeho počet najetých kilometrů mnohem nižší a zatížení motoru bude vyšší, protože často stojí na semaforech a v dopravní zácpě s běžícím motorem. Chlazení bude nedostatečné.
V tomto ohledu by bylo kompetentnější vypočítat, jak dlouho trvá výměna oleje v motoru, spoléhat se na hodiny motoru, jako je tomu u nákladních, zemědělských a vodních vozidel. Uveďme příklad. 10 tisíc kilometrů v městských podmínkách (s průměrnou rychlostí 20 … 25 km / h), auto pojede za 400 … 500 hodin. A stejných 10 tisíc na dálnici při rychlosti 100 km / h – za pouhých 100 hodin. Kromě toho jsou provozní podmínky motoru a oleje na trati mnohem mírnější.
Jízda v metropoli je právem přirovnávána k jízdě po nerovném terénu z hlediska toho, jak ničí ropu. To platí zejména tehdy, když je jeho hladina v klikové skříni pod průměrem, a ještě horší, když je pod minimální úrovní. Pamatujte také, že v horkém letním počasí je olej vystaven mnohem většímu zatížení v důsledku vysokých teplot, mimo jiné z horkých povrchů silnic v metropolitních oblastech.